A Fiat. Vagy a lányát. De ma a Fiat-ról fogok egy kis jellemzést adni és hátha lesznek olyan információk, amelyről még a kedves olvasó sem hallott. Eddig… Szóval arról már valószínűleg hallottál kedves olvasó, hogy a FIAT a napfényes Olaszországból származik, a nagy csizmában szökkent szárba az ötlet és a név. A parmezán és a pizza hazájának legnagyobb járműgyáráról beszélünk és a központja Torinóban található, ahol többe között megtalálhatjuk a Juventust (focikedvelőknek biztos nem mondok újat), na meg a torinói leplet.
Jöjjön egy kis nyelvtan. Vajon hányan tudtátok, hogy a Fiat valójában egy tulajdonnévi betűszó (az meg mi?), tehát minden egyes betűje egy szónak a rövidítése. Ebből jön ki a Fabbrica Italiana Automobili Torino (tehát FIAT), melyet 1899-ben alapított Giovanni Agnelli. A fess Giovanni olasz üzletember volt, 1866-1945-ig élte életét. Pinorelolo-ban született és máig ez a temetkező helye az Agnelli családnak. Tagja volt a Fiat-ot megalapító csoportnak és mindössze 400 dollárt fizetett a részesedéséért (egy középkategóriás mobiltelefont tudunk ennyiért venni, de sokszor az autónk alkatrészhibája többe kerül ennél), ami ma milliárdokat ér (óhh, te drága infláció, de hát mondanom sem kell, tapasztaljuk ezt mi is kellőképp). Giovanni egy évvel később a vállalat vezérigazgatója, majd 1920-tól elnöke lett. Az első autójuk pedig 1899-ben a Fiat 4 HP volt. Mai szemmel hihetetlen, hogy összesen 4.2 lóerő mozgatta és 22 mérföld/órás sebességgel vágtatott (ez kb. 35 km/h).
Giovanni Agnielli és a Fiat 4 HP
Érdekesség, hogy a második világháború idején az üzemben harckocsik és repülőgépek is készültek. Ez mondjuk nem újdonság, az előzőekben a Nissanról is olvashattunk hasonlót.
Ugrás a storyban, 1957-ben jött ki a Fiat népautója, a Cinquecento (egy kis olasz tudással már ki lehet következtetni, hogy itt az 500-asról van szó), mely1975-ig volt gyártásban.
Fiat 500 – 1957-es modell
1966-ban megállapodást kötöttek a Szovjetunióval és Togliattiban felépült a VAZ (manapság AvtoVAZ) üzem. Itt a kötődés annyi, hogy a Fiat 124 licensze alapján Zsigulit készítettek. Később még több szocialista országgal kötöttek megállapodást, így kerültek forgalomba Jugoszláviában a Zastava autók és a Polski Fiatok pedig Lengyelországban.
A Fiat 2014-től a Fiat Chrysler Automobiles olasz-amerikai holdinghoz tartozik és Dízel motorokat is gyártanak más márkáknak (Chevrolet Cruze, Alfa Romeo, Range Rover, Ford Scorpio, Toyota Land Cruiser, Chevrolet Colorado, Maserati). Híres FCA (Fiat Chrysler Automobiles) márkák: Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Jeep, RAM, Lancia, Maserati. Páran úgy gondolhatnák, hogy a Ferrari még a mai napig a Fiat tulajdonában van, de ez már nincs így, mivel 2016-ban kiváltak, most pedig az Exor N.V. befektető cég részeként tartjuk számon.
Nézzünk pár modellt a teljesség igénye nélkül: Tipo, 500, 500C, 500L, 500X, Panda, Punto, Bravo, Uno.
A Fiatnak több „Európa év kocsija” díja van, mint bármelyik másik gyártónak. Kilencszer nyerték meg. Viszonyításképp: A Mercedes egyszer, míg a Renault hatszor vitte el a díjat.
És most beszéljünk pár szót a kocsiról, amit tesztelni fogok. Szerintem nagy meglepetést nem fogok okozni azzal, hogy egy Fiat 500-asról van szó, méghozzá egy 1.2 8v lounge-ról. Az 500-as kis városi autó, ferdeháttal. Ugyebár a cikkben említettem, hogy 1975-ig gyártották, viszont 2007-ben egy ráncfelvarráson esett át és újra forgalomba került. A Fiat 500 bemutatásának ötvenedik évfordulójára tervezett új 500-ast először 2006 májusában mutatta be a Fiat, négyszemélyes, háromajtós, ferdehátú karosszériával, majd 2007 márciusától lett megvásárolható. A modell formaterve nagyban a 2004-es Fiat Trepiúno tanulmányautón alapszik.
Fiat 500 8v Lounge
Egyébként 1957 és 1975 között több, mint 4 millió példányt adtak el belőle. Gyártása Lengyelországban és Mexikóban történik, viszont több, mint 100 országban értékesítik jelenleg. A milliomodik új Fiat 500-ast 2012-ben, a második milliót 2017-ben sikerült eladni.
Az 500-as több, mint 40 díjat zsebelt be, ezek közé tartozik többet között a CAR magazin „év autója” címe 2007-ben, valamint a „világ leggyönyörűbb autója” díj. Szokatlanul kis mérete ellenére a Fiat 500 rendkívül praktikus járműnek bizonyult Európa-szerte és típusából sportváltozatok is készültek, ezek közül az egyik legismertebb az Abarth által készített volt.